4. zas. ÚV KSČM: Z Podkladové analýzy k otázce inflace a zdražování

27. 3. 2022

Pro sobotní jzasedání ústředního výboru zpracovalo Oddělení pro odborné zázemí a teoreticko-ideovou práci ÚV KSČM obsáhlý materiál s názvem Podkladová analýza k otázce inflace a zdražování. 

A L A R M U J Í C Í

V současnosti hrozí především „válečná“ inflace.  Válka Ruska s Ukrajinou posílí inflační tendence zejména přes komodity (ropa, plyn, pšenice a průmyslové suroviny jako železo, hliník, nikl). Evropě hrozí stagflační trend – tedy spojení zpomalování růstu a zvyšováním cen. ...V této situaci nestačí standardní protiinflační politika...

Z celkem obsáhlého materiálu vyjímáme závěr, který byl vzat na vědomí a nebyl při jednání rozporován.  

Příčiny a návody boje s inflací a zdražováním - závěr:

  • Rekordní inflace v roce 2022 v ČR (nejvyšší za 25 let a jedna z nejvyšších v EU) bude znamenat zdražování citlivých položek v spotřebním koši obyvatelstva a znehodnocení jejich úspor.   

  • Vláda ani centrální banka tuto inflaci nezvládají standardními opatřeními proto je na místě požadovat propracovaný komplex opatření mimořádných.  A to jak inspirované opatřeními zaváděnými v jiných zemích EU, tak opatřeními reagujícími na specifické problémy v ČR.

  • Země EU v reakci na současnou energetickou krizi zavedly krátkodobá zmírňující opatření, Většina zemí unie se nicméně zaměřila na podporu ohrožených skupin obyvatel, řada z nich ale již také zavedla či zvažuje zavedení snížené energetické daně či DPH.  
  • Kromě opatření národních vlád se diskutuje také o opatřeních na celoevropské úrovni, v rámci Evropské unie. Na říjnovém summitu EU se nepodařilo najít shodu ohledně jejího celoevropského řešení. Přístup zemí se značně liší co do rozsahu i způsobu snah občanům pomoci.
  • Řada zemí v čele s Německem krizi považuje za pouze dočasnou, nevyžadující žádné strukturální změny (např. reformu velkoobchodního trhu s elektřinou či regulaci trhu s emisními povolenkami). Není tedy podle nich nutné zavádět opatření, která by byla uplatňována ve všech členských státech EU.
  • U energií jde o využití regulované složky cena zvážit i možnost snížení daní, s tím že změna daní nemusí mít přímý efekt do konečné ceny pro spotřebitele, že nižší odvody vytvoří jen polštář pro obchodníky a distributory.
  • Mimořádným a dočasným opatřením je využití ustanovení zákona o cenách ohledně cenového moratoria v podobě vládního opatření.
  • Další opatření se mohou týkat rozhodovacích procesů uvnitř energetických firem (navýšení akciového podílu státu ve firmách jako ČEZ), dále detailnější regulaci segmentu distributorů energie s přihlédnutím k potřebě ochrany spotřebitele.
  • U potravin jde dlouhodoběji o překonáním zastaralé dotační politiky a zrovnoprávnění vztahů v obchodní síti (narušení monopolu řetězců a posílení českých výrobců).
  • Družstva a zemědělsko-potravinářské komplexy jsou dobrým a osvědčeným řešením a perspektivní příspěvek k potravinové soběstačnosti.

Fotogalerie

Autor: 
Leo Luzar s kolektivem, vložil: jk
Zdroj: 
ÚV KSČM, předkladatel: Leo Luzar