Pro volební štáby

12. 11. 2016

Povolební impulzy.

Není tak dlouho po volbách do krajských zastupitelstev - všude různé analýzy, hodnocení, sypání popele na hlavy. Je pochopitelné, že se musíme vážně zamyslet nad výsledky, které nás nepotěšily. Před námi jsou totiž v nejbližších letech volby další. Co jinak? Jak lépe? To jsou otázky, které nás musí zajímat. Názorů a nápadů bude jistě mnoho, neminulo to ani mně. Tak jsem je napsal.  

Prezident (přímá volba)

Výsledek volby prezidenta ovlivní nejen kvality těch, kteří na prezidenta kandidují, ale i současné myšlení voličstva. KSČM by neměla vstupovat do ringu, i kdyby našla kandidáta, který by byl zlatý. Neuspěje jen proto, že jde do voleb za komunisty. Soustředit bychom se měli na hodnocení kandidátů, ukazovat objektivně jejich plusy i mínusy. Soudní voliči si na ně udělají svůj názor. Pokud vyjádříme veřejně některému kandidátu podporu, tak až v době, která neumožní na něho útočit - právě proto, že ho podporujeme my.

Senátoři (většinový volební systém)

Honosili jsme se tím, že jsme obsadili všech 27 volebních obvodů kvalitními kandidáty. Velké sousto. V koutku duše jsme doufali, že uspějí alespoň dva-tři. Plus bylo to, že v prvním kole jsme dali našim voličům možnost dát svůj hlas komunistickým kandidátům. Možnost byla, ale voliči stejně zůstali doma. Musíme napříště vyhledat ty nejlepší kandidáty, ale taky vyhodnotit situaci a možnosti voličstva v jejich volebních obvodech. Předvolební kampaň ale nezahajovat až půl roku před volbami, ale už nyní! Nespoléhat na „všemocnou“ kontaktní kampaň pár týdnů předvolbami. Propisky, lízátka s třešničkami nebo balónky s logem KSČM, těmi získáme jen jejich odběratele, rozzářené tváře dětí, ale nové voliče jen mimořádně. Pěkně vypracované byly celostránkové medailony kandidátů v Haló novinách. Ale v poměru k jednomu kandidátu – jeden medailon. Vybranému, přijatému a podporovanému kandidátu je nutno věnovat větší prostor, využívat více dostupných možností. On sám musí předkládat veřejnosti svoje postoje a názory na aktuální události, včetně dění v jeho regionu. Propagovat svoji aktivitu, výsledky své práce „pro lidi“. A to nejméně celé dva roky před volbami! K tomu potřebuje pomoc a maximální podporu. Do dalších voleb proto postupujme proto bez odkladu. Co kdybychom vytipovali ze 27 volebních obvodů jenom třetinu? O to intenzivnější může být jejich propagace a účinnější pomoc jim.

Poslanci a zastupitelé (systém poměrného zastoupení)

Miliony registrovaných voličů (nejen ti, kteří chodí svobodně volit) jsou v zajetí trvalého proudu propagandy, samozřejmě prorežimní. Dobré výsledky našich poslanců a zastupitelů se v posledních letech staly pro veřejnost dostupnější (náš tisk, web, facebook). Je to jenom dobře.  Avšak osobně si myslím, že náklad vydání Haló novin nedosahuje ani počet registrovaných členů strany - kolik voličů tedy ovlivní? Takže dobrá propagace práce poslanců v Parlamentech (EU, ČR), medailonky pro podporu kandidátů na senátory a mnoho jiného – opět je to pro přesvědčené, a to ještě ne pro všechny! A kdo chodí na besedy s poslanci či zastupiteli nebo na předvolební shromáždění? Počet návštěvníků se zmenšuje a jsou to většinou zase ti už přesvědčení. Na pomoc jsme objevili internet. Kolik návštěvníků internetu sleduje webovou stránku KSČM nebo její profil na facebooku? Roste jejich počet? Jakou část voličů to pokrývá? Snad se těmito ukazateli zabývá mediální úsek ÚV KSČM – a bude hledat další účinné kroky a možnosti.

Dobré výsledky práce našich zastupitelů ve vládnoucích koalicích většiny krajů v minulém období nám k lepšímu výsledku v uplynulých volbách nepomohly. V žádném případě to neznamená, že by měli ubrat. Ale co tedy ještě dělat navíc? Už vícekrát zaznělo, a to nejen z úst našich představitelů, že musíme veřejnost seznamovat se svojí prací, se svými postoji a názory. Zatím bez valné odezvy. Začalo se to trochu dařit poslancům (úskalí viz v předchozím odstavci). Slabší je to u zastupitelů. Snadno si spočítáme, kolik jich bylo zvoleno, např. v okrese, ale najít jejich publikované příspěvky v různých tiskovinách v regionu, na webové stránce OV KSČM, na facebooku či jinde – to dá fušku! Jak tedy vystoupit z mediálního stínu? Nejde jen o zastupitele již zvolené, ale i o ty budoucí, připravované nastoupit na kandidátky naší strany. Voliči přivítají, když budou znát jejich aktivity, postoje, názory. V čem je problém, že to dosud nefunguje? Důvodů může být několik, u každého jednoho z nich jiný. Skromnost ani ostych tady nejsou namístě. Není ale každý disponován ke psaní, takže bez pomoci to asi nepůjde. Pomoc může spočívat dejme tomu v tlaku ze strany příslušného stranického výboru – vysvětlovat, přesvědčovat, poradit, vyžadovat. Využívat třeba metodu rozhovorů -  je schůdnější udělat rozhovor na dané téma a zpracovat z toho příspěvek. Používá to většina tiskovin. Je k tomu třeba najít amatérské redaktory.

V dnešní době agresivního působení médií proto nestačí jen dobře vykonávat funkci. Výsledky práce musí být taky prodány. Žijeme v permanentní předvolební kampani.  

Autor: 
Standa Mundl
Zdroj: 
Vlastní