Před touto otázkou stojí Česká republika a její vláda. Nejsnazší cestou k oživení české ekonomiky, podle předních ekonomů, jsou středně velké a velké investiční akce s multiplikačním efektem. Nabízejí se investice do silniční sítě a bytové výstavby. V tomto segmentu ekonomiky je solidní zásoba zatím nerealizovaných zakázek. Nejenom, že dají zakázky firmám a práci lidem, ale současně budou mít velký efekt do budoucna.
Na prvním místě se nabízí urychlení výstavby a modernizace dálniční a silniční sítě. To by urychlilo základní funkčnost dálniční a silniční sítě tak, aby byla dokončena nejlépe do dvou až tří let. Tyto investice by si mohly vyžádat finanční prostředky kolem 200 – 300 mld. Kč. To by však rozhýbalo jak stavebnictví, tak do určité míry i průmyslovou výrobu.
Na druhém místě se nabízí dlouhodobě požadované, ale zatím nerealizované urychlení výstavby bytů a bytových domů. Myslím, že by v příštích letech bylo možné stavět každoročně při zapojení všech forem výstavby minimálně 20 tisíc bytů ročně. Musí se jen chtít, neboť zkušenosti ze 70. let 20. století, tedy z doby socialismu jsou. Vyžadovalo by to jen málo státních zásahů. Je mnoho forem bytové výstavby a nabízí se realizace přes neziskové bytové společnosti s využitím bankovních úvěrů, nebo dlouhodobě vyzkoušenou a také námi doporučovanou družstevní výstavbu.
Pokud jde o bytovou výstavbu její rozvoj může napomoci rozvoji středně velkých lokálních i regionálních stavebních firem, ale také třeba dřevozpracujícího, sklářského průmyslu, průmyslu stavebních hmot, také třeba dopravy atd.
Takové investice mají svou oporu ve volebním programu KSČM a to je i naše doporučení pro období po COVID-19 a odeznění nouzového stavu.
Související:
Dopravní infrastruktura potřebuje nový zákon zde: