V pondělí 30. září 2019 se uskutečnilo jednání Finančního výboru Zastupitelstva města Písku. Navrhovaný program byl z hlediska obsahu nerozporný a jednoduchý pro posouzení. Posuzovala se oprávněnost celkem dvanácti navrhovaných rozpočtových změn. Snad jen pro píseckou veřejnost lze říci, že boj s kůrovcem se nevede jen na Šumavě, Vysočině atd. Vede se i u píseckých lesů. Proto odbor životního prostředí žádal předloženým návrhem o navýšení prostředků pro pokračování v likvidaci kůrovcové kalamity, což bylo akceptováno. Důvodem bylo, že po předchozím vytěžení napadených stromů bylo zjištěno, že rozsah akce je větší a je nutné přistoupit k další těžbě.
V rámci navrhovaných rozpočtových opatření je sympatické, že došlo k zapojení dodatečně navýšených příjmů do rozpočtu města o částku 9 096 814 Kč. Požadované zvýšení výdajů rozpočtu města bylo jen o částku 2 221 000 Kč. V důsledku příznivého průběhu hospodaření města došlo ke zvýšení přebytku o částku 6 875 814 Kč.
Po kratší diskusi byly všechny navržené rozpočtové změny schváleny.
V další, významnější části programu z hlediska diskuse, bylo projednání Dohody o ručení mezi městem Písek a ČSOB, a. s. ve výši 100 mil. Kč za bankou poskytnutý úvěr Teplárně Písek, a. s. Zastupitelstvo města na svém jednání již v březnu 2019 schválilo zřízení ručitelského závazku za úvěr na výstavbu nového horkovodního kotle ve výši 100 mil. Kč. Nyní šlo o posouzení znění dohody o ručení mezi městem Písek a ČSOB, a. s., kterou Město Písek prohlašuje, že ručí za včasné a řádné uspokojení dluhů Teplárny Písek, a. s. vůči ČSOB, a. s. vyplývající již ze schválené smlouvy o úvěru ze dne 13. 08. 2019. Znění dohody bylo standartní a nerozporné.
Při projednávání tohoto bodu programu nešlo o nic významného, neboť zastupitelé i orgány teplárny již vše posoudili a schválili. Dohoda o ručení byla schválena jen pěti ze sedmi přítomných členů. Finanční výbor má 9 členů. Zástupce ODS a předseda výboru se zdrželi hlasování.
Ze strany zástupce ODS byla již v krátkém čase podruhé nastolena otázka vítěze soutěže KB a po jejím odstoupení výběr druhé v pořadí ČSOB. Nastolená nekonkrétní argumentace typu „jedna paní povídala“ nebyla důstojná člena finančního výboru. Nedůstojná byla i proto, že výběrem ČSOB bylo dosaženo výhodnějšího úvěrování, tudíž úspor výdajů Teplárny Písek, a.s., případně i města, což nikdo nerozporoval. Proto zástupce KSČM podrobil takové vyjádření a argumentaci důrazné kritice. Diskutující za ODS neuvedl žádná fakta a argumenty a proto další pokračování takové diskuse nemělo smysl. V dané situaci, bez vyjádření konkrétních fakt byla diskuse naprosto nedůvodná a zbytečná. Chápal jsem ji tak, že směřovala snad jen ke zpochybnění důvěryhodnosti k tomu určených orgánů města a teplárny.
V závěru jednání v bodě různé byl, zatím jen orientačně, vznesen předsedou výboru - členem Pirátské strany podnět zabývající se otázkou trvalých bydlišť obyvatel, podnikatelů jako OSVČ a sídel podnikatelských subjektů atd. Hlavním argumentem bylo dosažení výhodnějšího procentního podílu města na částkách z celostátního výnosu daně z hlediska pravidel rozpočtového určení daní. Dalším argumentem bylo omezit počet nehlášených občanů bydlících a podnikajících ve městě, využívajících veškeré možné zázemí, služby města atd..
Město Písek má k 1.1.2019 30 351 obyvatel a nelze dosáhnout žádného zvýhodnění než skutečně je. Jsou i další kritéria, ale to je na komplexnější posouzení. Po zevrubném posouzení si dovoluji sdělit, byť dodatečně, že tento podnět není možné realizovat tak, jak bylo jednáno. Uvedenou problematiku stát řeší, naposledy vyhláškou č. 219/2019 Sb. Zde jsou již veškerá možná kriteria zahrnuta a upřesněna s účinností od 1. 9. 2019.
Z odborného hlediska vnímám podnět zástupce Pirátské strany jako odbornou daňovou nedostudovanost. Z politického hlediska pak za absenci širšího společenského rozhledu.