Žáci našich základních škol se seznamují v rámci občanské nauky s tím, jak fungují orgány města, státní i samosprávné. Ale není nad to, když si mohou na konkrétních případech, respektive na simulovaném zasedání přiblížit obsah projednávaných bodů, atmosféru, způsob hlasování, rozdílnost názorů a postup při jejich sjednocování.
Simulovaného žákovského zastupitelstva se 22. června zúčastnili členové žákovských parlamentů jednotlivých píseckých základních škol.
Možnost zúčastnit se zajímavého setkání ve velkém sále Kulturního domu v Písku měli také zastupitelé města. Kromě starostky města Evy Vanžurové a místostarosty Jiřího Hořánka se jednání zúčastnili další čtyři zastupitelé města Písku, mezi nimiž nechyběl Jiří Lejčar (KSČM). I oni měli možnost diskutovat, předkládat návrhy na řešení a hlasovat.
Program jednání byl značně bohatý, vycházel z materiálů školních parlamentářů; tj. předložili témata vycházející z každodenního života nás Písečáků. Všichni aktéři tak měli k dispozici písemné podklady podpořené vždy úvodním slovem zástupce té které školy a návrhu usnesení.
Například v současné době zastupitelé města diskutují o tom, jak co nejlépe využít příměstský prostor bývalého vojenského prostoru v Oldřichově. A to byla jedna z posuzovaných otázek žákovským zastupitelstvem, kde jejich náměty rozhodně nezapadnou.
Diskuse u jednotlivých posuzovaných bodů byla zajímavá, pochopitelně závislá také na získaných informacích; o rozdílné názory nebyla nouze, dvakrát došlo i na dohodovací řízení mezi žákovskými zastupitelskými „kluby“.
Jak jsme již uvedli, řada závěrů a doporučení najde rozhodně pochopení u zastupitelů, radních nebo odborů městského úřadu. Některé už jsou realizovány a několik zbývajících zatím postrádá komplexnější pohled.
Jednání žákovského zastupitelstva řídila starostka města Eva Vanžurová, vyjádřila spokojenost s disciplinou a závěrem ocenila aktivitu přítomných a dobrou úroveň přípravy školních parlamentů.