Územní plán města Písku je základní strategický a řídící dokument, který na celou řadu let dopředu mimo jiné říká, kde se smí stavět, případně co a za jakých podmínek. Řeší toho ale mnohem víc. Stanovuje například podmínky pro už postavené stavby, navrhuje v krajině přírodní místa pro živočichy a mnoho dalšího. Územní plán naplňuje potřeby současné generace a umožňuje i existenci a přežití generací příštích.
Jeho zpracování je natolik odborného charakteru a tak náročné pro komunikaci se všemi dotčenými subjekty, že zastupitelé raději určili ze svého středu zastupitele, kerý bude zpracování plánu průběžně a jednotně koordinovat. Jsme rádi, že volba padla na Karla Vodičku, předsedu klubu zastupitelů KSČM. Na otázku, co považuje za velmi problematické a co může snad vytvořit nepřekonatelný problém uvádí:
...“Při studiu došlých námitek a připomínek jsem dospěl k závěru, že největším a zřejmě nepřekonatelným problémem je jeden prostor u Svatého Václava označen jako plocha P1-12 a P1-20, kde chce vlastník pozemku postavit bytový dům s kapacitou 63 bytů, vysoký více než 15 metrů a vypustit z územního plánu pruh izolační zeleně“...
K celé problematice uvádí:
Vlastně už při schvalování nového územního plánu zpracovaného v digitální podobě v prosinci 2015 se vědělo, že je třeba začít pracovat na změně číslo 1 územního plánu Písek. Je to proces složitý a proto je možné říci, že v době jeho schvalování, je již zastaralý.
Proto byl již v říjnu 2016 zpracován návrh zadání změny číslo 1 územního plánu Písek, který byl po úpravě a zařazení dalších žádostí odstartován na zasedání zastupitelstva města v lednu 2017.
Následovalo období různých jednání s dotčenými orgány, ale i s žadateli. Není jednoduché vysvětlit žadateli, že si na svém pozemku nemůže postavit nový rodinný domek jenom proto, že je to orná půda ale také proto, že je v daném území dostatečný počet stavebních parcel. Z tohoto důvodu ochranáři zemědělského půdního fondu nepřipustí v souladu se zákonem další úbytek zemědělského půdního fondu a nedají souhlasné stanovisku k převodu do stavebních ploch.
V tomto období, od zadání změny, se návrh změny územního plánu stále vyvíjí, upravuje o stanoviska, doplňuje o další návrhy tak, aby mohl být předložen k veřejnému projednání. Nám se to povedlo na třetí pokus a tak se varianta číslo 3 předložila veřejnému projednání v polovině dubna letošního roku.
Přesto, že jsem byl přesvědčen o tom, že je tento návrh změny č. 1 územního plánu Písek zpracován velmi dobře, došlo k němu při veřejném projednání 15 různých námitek a na 40 různých připomínek s kterými se musí zastupitelstvo města zabývat a rozhodnout o nich. Jako pověřený zastupitel se mohu vyjadřovat a dávat pokyny pro úpravy návrhu změny územního plánu, je to tak, že mám mandát zastupovat všechny zastupitele v těchto jednání s pořizovatelem a zpracovatelem návrhu změny. Dohlížet na to, aby návrh předložený zastupitelstvu, byl pro ně přijatelný tak, že s ním vyjádří svůj souhlas. A nejen to, za nejdůležitější považuji, vysvětlit každému zastupiteli, co se vlastně tou změnou zamýšlí, co se navrhuje, co znamenají ta čísla, lokality, zkratky a pojmy, a hlavně jaký dopad má navrhovaná změna na každého občana našeho města.
Při studiu došlých námitek a připomínek jsem dospěl k závěru, že největším a zřejmě nepřekonatelným problémem je jeden prostor u Svatého Václava označen jako plocha P1-12 a P1-20, kde chce vlastník pozemku postavit stavbu bytového domu s kapacitou 63 bytů, vysokou více než 15 metrů a vypustit z územního plánu pruh izolační zeleně, který je navržen mezi prostorem rodinných domků a plochou smíšené výrobní (bývalé sklady kasáren). S tím vlastníci rodinných domků nesouhlasí a nechtějí změnu územního plánu, aby se tento záměr stavby bytového domu mohl uskutečnit. Uvádí, že taková stavba by je obtěžovala, zhoršila by životní prostředí, už dnes není kde parkovat. Dle mého názoru je stavba takového bytového domu na tak malé ploše v rozporu se základní koncepcí rozvoje území města, a nově navrhovaný výklad v nově navrhovaném odstavci n) vysvětlivky použitých pojmů v písemné části územního plánu je zmatečný a nepřijatelný, neboť navrhované řešení zásadně ovlivňuje možnosti využití i dalších lokalit na území našeho města.
Protože dnes už víme, že se komunální volby budou konat začátkem října, je nutné změnu územního plánu číslo 1 dokončit tak, aby její schvalování nepřešlo do dalšího volebního období. Z pochopitelných důvodů, nejen zvolení nových členů zastupitelstva, kteří o této probíhající změně nic neví, ale i z důvodu sestavení nových orgánů radnice.
Proto jsme se dohodli, že ze změny číslo 1 vyjmeme tento problémový prostor a zahrneme ho do změny nově označené jako změna č. 1A územního plánu Písek. To znamená, že změna číslo 1 bude pokračovat tak, že navrhované změny v lokalitách P1-12 a P1-20 a jejich navrhovaná řešení budou ze změny číslo 1 vyňaty a řešeny samostatně ve změně č. 1A. Ve změně číslo 1 dojde k úpravě návrhu k jejímu schválení tak, jak rozhodlo zastupitelstvo o námitkách a připomínkách s tím, že z něj budou odstraněny všechny návrhy vzniklé na základě řešení připomínek a námitek v těchto vyjmutých lokalitách a navrácen stav územního plánu platný před zahájením změny číslo 1.
Získali jsme tak čas potřebný k dokončení návrhu číslo 1 tak, aby mohl být předložen ke schválení zastupitelstvu na jeho srpnovém zasedání. Návrh změny číslo 1A bude zřejmě pokračovat opakovaným veřejným projednáním, kde mohou být vznesený námitky a připomínky k návrhu, který bude k veřejnému projednání předložen a bude řešit pouze lokality označené P1-12 a P1-20. Těmi se pravděpodobně bude zabývat až nové zastupitelstvo vzešlé z výsledku podzimních voleb.
Karel Vodička, pověřený zastupitel pro územní plán, 26. 5. 2018