Rozhovor Haló novin s Martinem Kalousem, vedoucím multimediálního oddělení společnosti Futura, a. s.

22. 4. 2018
společnosti Futura, a. s.

Propagace na sociálních sítích je ve 21. století nutností

Prozraďte, co je to vlastně »multimediální oddělení«? Co si pod tím máme představit?

Nejdříve bych asi začal tím, kdo vlastně jsme. Naše oddělení čítá pět lidí, z toho je ale pouze jeden zaměstnán výhradně v tomto oddělení, ostatní mají povinnosti i jinde, hlavně pracují pro tištěné noviny.

Tištěné noviny? To je vlastně s nadsázkou vaše konkurence, ne? Mluví se přeci o tom, že je jednou internet úplně vytlačí…

Náklad tištěných novin u všech velkých mediálních domů klesá, naše Haló noviny jsou ale více méně pořád na stejné úrovni. I když víme, že je potřeba se více zaměřit na práci na internetu, tištěné noviny budou ještě dlouho fungovat. Na trhu budou mít vždy své místo, ačkoli internet nyní posiluje. Je totiž nadále mnoho lidí, kteří by je nedali takzvaně z ruky. Haló noviny navíc informují o událostech a akcích, o nichž se nikde jinde nedočtete, je to tedy prakticky jediné papírové »alternativní« médium s celostátním dosahem, přitom celé noviny dělá naprosto nepoměrně menší množství lidí, než je v jiných médiích obvyklé.

A vaše oddělení tedy přenáší tyto informace na internet?

Na webu iHalo.cz se snažíme o aktuálnější zpravodajství, nechceme jen překlápět články z tištěných novin. Některé články děláme sami, některé vkládáme na web mnohem dříve, než vyjdou v tištěném deníku, to se týká aktualit a také například publicistických materiálů.

Kromě webu iHalo.cz spravujeme také stránku Futury a její e-shop, na kterém se z větší části prodávají propagační materiály KSČM. Vedle těchto stránek a zpravodajského portálu se ale staráme hlavně o sociální sítě KSČM. Jedná o Facebook, Twitter, Instagram a YouTube.

V poslední době se ale stránky internetových Haló novin načítaly často velmi pomalu nebo se nenačetly vůbec. Kde je problém?

Ano, to je pravda. Naše stránky dlouhodobě běžely na levnějším serveru. Především z toho důvodu, že stránky neměly takovou návštěvnost, jakou mají největší zpravodajské portály, neměli jsme tehdy vysloveně důvod kupovat extrémně drahá zařízení – naplno bychom je nevyužili. Před několika měsíci ale server shořel, web jsme proto narychlo přesunuli na záložní server, který měl ovšem nižší výkon, a ten už nedostačoval, protože se současně zvyšovala i návštěvnost. Server tak byl často přetížen a služba byla nedostupná. Nyní naše stránky dočasně běží na novějším serveru. Dočasně říkám proto, že v nejbližších týdnech chceme web přesunout na Google cloud.

O co se jedná? Můžete to nějak přiblížit?

Google cloud je služba, která mimo jiné nabízí i virtualizační prostředí, tedy provoz serveru na virtuálním hardware, který je ale emulován spolehlivým (reálným) hardware Googlu.

V čem jsou výhody?

Výhody jsou především ve spolehlivosti a dostupnosti služby. Dále je možné operativně, v podstatě »na pár kliků«, zvyšovat jak výpočetní, tak paměťovou kapacitu serveru, kdy výpadek služeb je maximálně v řádu minut. Samozřejmě virtuální hardware nemůže »shořet« ani se jinak rozbít. V neposlední řadě je také třeba zmínit vyšší bezpečnost a odolnost serveru proti různým útokům.

I web už ale stárne, plánujete nějaké změny?

To je dobrá otázka. Ano, v přípravě je už nový web, který bude responzivní, tzn. že se bude zobrazovat různě na různých zařízeních v závislosti na jejich velikosti, respektive na velikosti rozlišení. Zjednodušeně řečeno, jinak se bude zobrazovat v mobilech, tabletech, stolních počítačích, atd.… Ve dvou různých mobilech se ale také může zobrazovat různě, protože záleží na více faktorech. Kromě velikosti záleží i na operačním systému nebo používaném prohlížeči.

V úvodu jste zmínil, že vaše oddělení má na starosti i propagaci KSČM na sociálních sítích…

Sociální sítě jsou fenoménem 21. století, jejich návštěvnost neustále stoupá a propagace kohokoliv je na nich nutná. U nás je stále ještě nejvíce rozšířený Facebook. Letos jsme k němu přistoupili trochu jinak než loni, kdy jsme se snažili dávat na něj téměř všechno, co k nám přišlo. I za cenu toho, že pod některými příspěvky nebyla žádná diskuse, protože prostě a jednoduše nikoho neoslovily. Proto chceme dávat na Facebook především takové příspěvky, které přímo vtáhnou lidi do diskuse, tedy hlavně se musí jednat o témata, která lidi aktuálně trápí. Nejen fanoušky na Facebooku, ale většinu lidí dnes nezajímá, co se dělo v minulosti, chtějí řešit aktuální problémy, chtějí, aby našli dobrou práci, za kterou dostanou dobře zaplaceno, chtějí vědět, kde budou bydlet a za kolik, ty starší zase zajímá, kdy půjdou do důchodu a jaký budou mít důchod. Když »nabídnete« antikomunistovi příspěvek z dob minulých, tak je to jako kdybyste rozzuřili býka v aréně.

Můžete uvést i nějaká čísla?

Facebook KSČM se blíží k magické hranici 10 tisíc sledujících, od nového roku získal téměř 1000 nových sledujících. Mezi nejúspěšnější příspěvky patřily hlavně ty ohledně »kauzy« zvolení Zdeňka Ondráčka do čela komise pro kontrolu GIBS. Jeho projev ve Sněmovně a další reakce sledovalo z našeho Facebooku přes 200 tisíc uživatelů. V poslední době pak hlavně »táhly« příspěvky Vojtěcha Filipa, zejména jeho výzva k odvolání ministra spravedlnosti Roberta Pelikána kvůli vydání Jevgenije Nikulina. A teď příspěvky kolem agrese Západu na Sýrii.

Hodně se dnes mluví o cenzuře internetu, existuje nějaká i na sociálních sítích pod vaší správou?

Cenzura je hrozné slovo. Cenzura potlačuje svobodu slova. Je to kontrola a omezování šíření názorů a informací. To se na Facebooku KSČM neděje. Chceme jen, aby diskuse probíhala v rámci mezí slušného chování. Pravidla pro diskutující jsou mimochodem uvedena v etickém kodexu uživatele umístěném přímo ve facebookové stránce KSČM. Dnes je diskuse všude hodně volná, některá sprostá slova se tak nějak zlegalizovala. Nadává tedy mnoho lidí, když ale někdo napadá konkrétního přispěvatele tak, že ho zesměšňuje, používá různá vulgární slova, tak zasáhnout musíme. Na stránky chodí i různí provokatéři, kteří chtějí jen rozvířit diskusi s cílem KSČM zesměšnit. Necháváme je být, protože jsou to laciné, primitivní provokace, které nikam nevedou. Netřeba na to nijak reagovat, ono to totiž v důsledku mívá přesně opačný efekt, než provokatér zamýšlí. Facebook má navíc i svoje nástroje, kterými svým způsobem řídí diskusi a sám některé příspěvky maže bez souhlasu správce, tedy nás.

Mluvil jste i o Twitteru a Instagramu, o co jde?

Twitter je síť založená na sdílení krátkých příspěvků, do 280 znaků. V ČR je kolem půl milionu aktivních uživatelů. Je to trochu jiná síť než Facebook – více osobní. Je oblíbená hlavně u novinářů, protože na ní mohou najít rychle odpovědi na svoje otázky. Ta diskuse tam probíhá z větší části hlavně mezi jednotlivci, mezi osobními účty. My spravujeme jen centrální účet. Nejlepší by bylo, kdyby minimálně členové vedení strany a poslanci měli na Twitteru své osobní účty, aby mohli rychle reagovat, protože z centrálního účtu se na všechno reagovat nedá. Je to škoda, protože takto mnohé osobnosti z KSČM přicházejí o možnou publicitu.

Co se týče Instagramu, ten máme teprve od ledna. Je to pro nás novinka, která v České republice není ještě tolik rozšířená. Jde o síť na sdílení fotek a videí, které můžete krátce okomentovat. Vkládáme na něj především snímky, které nejsou statické a tolik oficiální. Například fotky ze zákulisí rozhlasových, televizních debat či jiných stranických akcí, ale patří tam také obyčejné snímky z běžného života, kde jsou politici KSČM představeni jako obyčejní lidé. Jak například doma vaří, pracují na zahradě, hrají si doma s dětmi, se zvířecími mazlíčky. Instagram navštěvují hlavně mladší, kteří se chtějí bavit a ukázat se, politika je příliš nezajímá. Tak proč jim zde nepředstavit naše politiky v jiném světle, než jen v tom pouze pracovním…?

Autor: 
Tomáš Cinka
Zdroj: 
ihano.cz