Vidina schodkového financování města ve výši 365 mil. Kč rozděluje občany Písku a zasluhuje si vysvětlení

24. 3. 2018

Připomeňme si krátce, jak nakonec zřejmě dojde ke schodkovému hospodaření města a nevýhodnému čerpání kontokorentního úvěru.

Finanční výbor se sešel v pondělí 5. března. Předložený návrh na schválení celkem jedenácti rozpočtových opatření neschválil. V obsáhlé diskusi bylo poukazováno na možné naprosté vyčerpání finančních rezerv města s rizikem žádat banky o nevýhodný překlenovací úvěr. Přistoupit na schodek rozpočtu ve výši 365 mil. Kč všemi hlasy finanční výbor odmítl. Celý článek zde.

Zastupitelé města tento bod programu projednali, mimo jiných, ve čtvrtek 8. března. Pro členy finančního výboru, některé zastupitele a mnohé občany bylo velkým překvapením schválení rozpočtových změn, které byly finančním výborem jednomyslně odmítnuty. Jako dlouholetý člen finančního výboru toto nepamatuji. Pro schválení hlasovala koalice ve složení: Jihočeši 2012, TOP 09, ANO, Volba pro město a ODS, ke kterým se připojili zastupitelé KSČM. Celkem 15 hlasů z 23 přítomných. Jak je z hlasování vidět, rozhodly tři hlasy mimokoaliční KSČM. 

O výsledku nakonec stále více rozhodují hlasy zastupitelů KSČM, stejně jako v jiné situaci hlasy poslanců KSČM ve sněmovně

S letošním schodkovým rozpočtem hospodaření města ve výši 365 mil. Kč je město vystaveno velkému riziku. Jak nakonec město zvládne situaci a jaké byly širší souvislosti takového hlasování, jsme se zeptali předsedy klubu zastupitelů KSČM Karla Vodičky, který uvedl:

“Před tím, než se rozhodneme, jak budeme hlasovat v důležitých otázkách rozvoje našeho města, vždy svolám náš klub. Tady je nutné vysvětlit a zdůvodnit si své názory na věc, a tak tomu bylo i tentokrát. Rozpočet města je poměrně složitý, zvláště probíráte-li ho po jednotlivých položkách. Nakonec jsme se shodli na tom, že zastupitel, jako místní politik, musí nasbírat informace ze svého okolí a také odborné informace. Tyto vyhodnotit a přiklonit se k tomu, co považuje za nejlepší řešení. Finanční výbor je poradní odborný orgán zastupitelstva a zcela správně poukázal na možné dopady vysokého schodku v rozpočtu. My však musíme naslouchat také dalším odborníkům, ale také veřejnosti, řešit problémy ve školství, dopravě a mnoho dalších.

Štěstí přeje připraveným, a proto musíme mít připraveno k realizaci více aktivit, předfinancovat je, a když získáme dotaci, akci můžeme dokončit. Přijatá dotace nám sníží schválený schodek rozpočtu. V případě, že dotaci nezískáme, přehodnotíme rozpočet a akci pozastavíme, a tak se schodek rozpočtu ke konci roku sníží. Nyní je doba, kdy budeme debatovat, zda je pro letošní rok důležitá oprava atletického stadionu za asi 20 milionů, nebo přeložení trafostanic v průmyslové zóně za 2 miliony, či zahájit stavební úpravy chaty Živec za 5 milionů. To jsou ty rezervy, které jsou narozpočtovány a v případě potřeby se vypustí z rozpočtu pro tento rok a sníží tak schodek rozpočtu. Pokud ovšem získáme dotace na vybavení škol a nové knihovny.

Zastupitel musí být odpovědný za své rozhodování, musí pochopit sestavování rozpočtu v širších souvislostech a to jak v časových, tak i věcných a podporovat jen věci které jsou pro město potřebné. Rozpočet města musí být „pružný“ aby mohl reagovat na změny, které přicházejí“.

Z vyjádření Karla Vodičky vyplývá, že případným vypuštěním, či pozastavením některých investičních akcí mohou být finanční rezervy získány a k čerpání nevýhodného kontokorentního úvěru nemusí dojít. Je tu ovšem jisté riziko vycházející z říjnových voleb do zastupitelstev obcí a měst. Po těchto volbách dojde nejen k obměně zastupitelů, ale nastane časové období, kdy nebudou ustaveny, a tudíž ani pracovat všechny volené či jmenované orgány města. Proto vyslovím závěrečnou otázku. Zvládneme to?

Autor: 
Josef Kovařík
Zdroj: 
Vlastní