Komisařka EU madam Jourová (ANO) odmítla unijně řešit horší kvalitu potravin ve střední a východní Evropě. Jurečka sleduje volební úspěch!

11. 7. 2017

Komisařka Evropské unie pro spravedlnost a ochranu spotřebitele při odmítnutí použila krásný výrok, který přímo evokuje její nezájem o nápravu. Prý se rozdílná kvalita netýká Evropské unie, ale jen některých zemí střední a východní Evropy. Tyto země si mají problémy vyřešit samy. Krásný výrok umožňující zachovat status quo a tím zisky cizím nadnárodním řetězcům majícím u nás obchodní filiálky. Kdo nás tedy ochrání, když česká politická reprezentace evidentně nechce?

Důkazy o rozdílné kvalitě vycházejí ze srovnávací analýzy ministra Jurečky zveřejněné 11. července 2017.  Ranní vysílání ČRo na toto téma bylo docela převratné. Byla odmítnuta téze o „všemocném trhu“ a snad poprvé po 27 letech jsem slyšel, že v této oblasti nelze spoléhat na to, že trh všechno vyřeší. Můj ty světe, konečně jsme objevili Ameriku! Dále zaznělo volání po uplatnění regulačních mechanismů tak, jak jsou aplikovány například v SRN a Rakousku. Opět objevena Amerika. Proč oni regulovat mohou a my ne? Jen připomenu, že v období socialismu byly na potraviny (nejen na ně) přísné normy a potraviny byly kvalitní. Pokud ne přímo lepší než na západ od nás, tak naprosto srovnatelné. To, co trochu zaostávalo, byly obaly a obalová technika. Ovšem normy musely být po „Sametce“ zrušeny. Dnes již víme ve prospěch koho a kdo má z takového opatření nezasloužený užitek. Opět napovím, především filiálky nadnárodních obchodních řetězců.

Ovšem ze srovnávací analýzy lze odvodit další (skrytý) význam. Ministr Jurečka přeci musí vědět, že do konce volebního období nelze prosadit nápravu, zvláště, když KDU-ČSL nemusí být ve volbách úspěšná. Ještě si pamatuji, jak to v minulosti „totálně zvoral“.  Například nepovedené zveřejňování procentního složení potravin malými písmenky jsou toho důkazem.  Takové opatření nezaručuje kupujícímu rychlé srovnání se stejnými výrobky na západ od nás. Kupující je totiž nemá k dispozici.

Proto vše považuji za marketinkový tah lidovců před nastávajícími volbami do poslanecké sněmovny. Aktivita Jurečky je jen mediální gesto směřující k přilákání voličů a udržení se ve vysokých státních funkcích i po volbách.

Autor: 
jk
Zdroj: 
Vlastní, foto: pixabay